Planificació d’activitats 4t-6è (Cal Músic)

A continuació teniu la planificació d’activitats per les 5 setmanes de casal. Heu de tenir en compte que:

  1. L’ordre en què es faran les activitats cada setmana pot canviar, en especial el dia d’excursió (per mal temps per exemple), us avisarem per correu de qualsevol canvi que es pugui produir.
  2. Les activitats marcades com a “excursió” són sortides a peu a parcs, espais naturals, visites… que es puguin fer a peu pels voltants de l’escola, no suposaran cap cost extra.
  3. Les franges que estan requadrades en negre són les que anomenem “tallers”. Els infants podran triar quin taller volen fer, i si hi ha prou interessats pels dos es podran fer els dos, i si no, farem el que sigui més popular.
  4. A la planificació hi veieu l’activitat principal de cada franja horària, però els monitors disposen d’un dossier d’activitats i jocs per complementar aquestes activitats principals, normalment l’activitat principal no ocupa tota l’estona, i a l’acabar es fan jocs i altres activitats.




Descripció de les activitats

Grans

Jocs de lleure i esportius

  1. Jocs de coneixença: Tots els dilluns es faran jocs de coneixença perquè tots aquells infants que comencin nous, puguin conèixer els seus companys i companyes.
  2. Resolem misteris: Ens convertirem en detectius i anirem superant les proves de la gimcana, a la vegada que resolem els reptes i misteris que se’ns plantegen. 
  3. Pitxi: Practicarem esports no tan coneguts i aprenem a col·laborar. El base ball deixarà de ser un esport que només veiem a les pel·lícules, sent el pitxi una molt bona adaptació d’aquest. 
  4. Acroesport: Aprendrem diferents figures humanes i les recrearem, donant molta importància a mantenir una bona postura corporal i la posició de les mans i els peus mentre fem les torres humanes. 
  5. Cursa de vaixells: Construirem vaixells amb paper i material que trobem pel pati, com pals, fulles o troncs petits. Una vegada els tinguem fets, els col·locarem dins de la piscina i fent servir canyes, bufarem i els farem avançar perquè siguin els primers a arribar a la meta. 
  6. Salvem al nàufrag: Dividirem el grup en dos equips i jugarem a una variant del joc de la bandera. En comptes d’una bandera, l’equip amagarà a una persona de l’altre equip. Començarà el joc quan els dos nàufrags estiguin amagats, i els equips podran començar a buscar-lo. 
  7. Llançament d’àncora: Practicarem diferents tipus de llançaments amb objectes diversos (pilotes de futbol, de tenis, d’espuma, de goma, etc.).
  8. Cursa d’orientació: Farem equips i anirem assolint reptes per poder arribar a la meta seguint el camí correcte. 
  9. Obstacles de muntanya: Es faran dos equips i cada grup prepararà un circuit amb diferents obstacles (saltar un riu, passar per sobre un pont molt estret, pujar i baixar pendents, etc.), simulant experiències que es puguin trobar a la muntanya. Quan es tingui fet, es posarà a prova a l’altre equip fent que passi pel circuit que han construït.  
  10. Relaxació a la natura: Farem una sessió de relaxació i meditació mentre sentim els sorolls dels animals, el vent, els arbres…
  11. Lladres i policies: Farem dos equips, els lladres i els policies. Els lladres hauran d’intentar no ser atrapats pels policies, i si aquests atrapen als primers, hauran de posar-los a la presó. Per sortir-ne, un altre lladre haurà de xocar la mà al que estigui dins atrapat. El joc acabarà quan els policies hagin atrapat a tots els seus adversaris.  
  12. Scoutball: Jugarem a la modalitat escolta del conegut esport Rugby. S’haurà d’aconseguir passar la pilota a l’altre camp sense que ens prenguin el fulard que portin penjat dels pantalons! 
  13. Busquem el foc: Farem dos equips, el del foc i el dels bombers. Els primers amagaran les pilotes per l’espai, i l’equip dels bombers hauran de trobar-les en el mínim temps possible. Després, canviarem els papers. 
  14. Futbol robot: Farem dos equips i juguem a futbol, però amb una norma afegida, caldrà moure’s com robots!
  15. Curses de relleus: Es faran equips i competiran per ser els més ràpids en acabar la cursa de relleus, que constarà de diverses proves. 
  16. Pluja de meteorits: En aquesta activitat, les pilotes de tenis seran meteorits, i els infants, dividits en dos grups, hauran de tirar aquests objectes al camp contrari. Quan s’acabi el temps de partida establert, l’equip que tingui més pilotes al seu camp, perdrà.

Arts & Crafts

  1. Mà robòtica: A partir de la nostra mà, crearem una mà robòtica que podrem fer moure a partir d’un senzill mecanisme.
  2. La lluna: Els astrònoms estan pendents de l’estudi de l’univers, pel telescopi poden veure els diferents astres que tenim al voltant. Cada nit, surt la lluna, per la humanitat ha sigut un misteri durant molts anys. L’observarem i veurem les seves fases
  3. Cofre del tresor: Els cofres del tresor han estat perseguits per pirates i caça tresors. Com és que hi ha cofres al fons del mar o enterrats a la sorra de la platja?
  4. En les profunditats del blau: El medi marí es pot subdividir en diferents zones segons la profunditat. Quines espècies estan per descobrir? Quin animal és capaç de viure sota la pressió de l’aigua a més de 500 metres de profunditat?
  5. El cistell: El cistell de vímet és un objecte molt antic que era molt necessari per a la vida a la muntanya, per anar a recol·lectar i transportar coses, era tot un ofici! Provarem de fer el nostre.
  6. Pigments naturals: D’on surten els pigments naturals? On els podem trobar? Observarem el nostre voltant i la cuina de casa, hi ha espècies? Quin color tenen? Quina textura tenen? Fan olor? Heu pintat alguna vegada amb espècies? Som-hi!
  7. Titelles de cullera: Els superherois són molt divertits, això no es pot negar. Aquesta vegada, hem decidit crear uns clàssics titelles de cullera de fusta disfressats dels nostres personatges preferits, i afegint el nostre propi estil.
  8. La serp d’Asclepi: Us heu fixat algun cop, que en el símbol de les farmàcies apareix una serp? Descobrirem perquè aquest animal està relacionat amb la medicina i farem la nostra representació plàstica.
  9. Extraterrestres a la vista: Què entenem per alienígenes? Hi ha alienígenes al nostre entorn? Què pot passar si evolucionen aquestes espècies en el nostre medi?
  10. Espècies en perill: Són molts  els experts avisen de risc que desaparegui el 75% de les espècies que viuen al planeta. Però no està tot perdut! Arreu del món han sorgit centenars de projectes per protegir aquestes espècies.
  11. El joc de xèrif: El xèrif vol atrapar el lladres que han robat un banc, qui guanyarà? Els atraparà o aconseguiran fugir?
  12. Ovella de llana: Les ovelles més felices viuen a la muntanya, passejant tot el dia pels prats verds juntament amb el seu remat. A l’estiu, amb la calor, se’ls hi treu l’abric de llana que porten. Què es fa amb aquesta llana? Representem plàsticament una ovella del remat.
  13. Molí de vent: Coneixem com són els molins de vent i que els fa girar. Construïm un i el decorem al nostre gust. 
  14. Test solar: Què són les energies renovables i quins avantatges tenen? Podem inventar algun objecte que tingui doble funció?
  15. El far:  El far és una construcció curiosa situada a la vora del mar, per què sempre es construeixen allà? Quina és la seva funció? Si nosaltres vivíssim en un far com ens agradaria que fos?

Ciència i experiments

  1. Empremtes dactilars: Ens convertirem en detectius i buscarem empremtes dactilars per la zona. Aprendrem a extreure petjades a través de diferents tècniques.
  2. Com s’omplen els pulmons?: Aprendrem com funcionen els pulmons i construirem un simulador de pulmons per entendre millor el seu funcionament.
  3. Densitats: Els infants faran un experiment per conèixer les diferents densitats de diferents elements. A més, veuran la diferència entre la densitat de l’aigua del mar (sala) i l’aigua de l’aixeta.
  4. Globus màgic: Com podem inflar un globus sense utilitzar l’aire dels nostres pulmons o d’una manxa? Experimentarem amb diferents materials per veure si són capaços d’inflar un globus. 
  5. Filtrem l’aigua: Crearem una depuradora casolana i els infants podran veure com es filtra l’aigua i es neteja quan està bruta. 
  6. Fem la nostra brúixola: Gràcies als imants podrem fer una brúixola per a orientar-nos quan estiguem perduts! 
  7. Circuits elèctrics: Per veure com funciona l’electricitat construirem diferents circuits elèctrics senzills per veure quins elements són imprescindibles perquè el  corrent elèctric circuli. 
  8. Extintor CO2: No només l’aigua pot combatre el foc, demostrarem que el diòxid de carboni també ho pot fer de manera molt efectiva.
  9. Bufador de llaunes + espelma: L’element de la fusta és consumit per l’element del foc, crearem un petit aparell per observar la combustió.
  10. Làsers: Crearem un laberint per tal que la llum d’un làser viatgi a través de diferents miralls col·locats estratègicament.

Robòtica i tecnologia

  1. Makey Makey Cocodril: Farem un cocodril amb material reciclat i farem les connexions amb les plaques Makey Makey per poder jugar al joc de “Cocodrilo sacamuelas”, posant-nos a la pell d’un dentista.
  2. Fet i amagar Micro:bit: Programarem les plaques Micro:bit i jugarem al joc de fet i amagar, a través de diferents sons que emetrà la placa per identificar on es troba cada membre del grup.
  3. Lego Spike Tractor: Construirem i programarem un robot que pugui recollir i transportar terra.
  4. NXT: Lluitadors: Construirem un robot capaç de lluitar amb altres robots. El dissenyarem per tal que sigui el més resistent.
  5. Cursa d’obstacles Sphero: Prepararem un circuit amb obstacles i competirem amb els altres grups per ser els primers a superar la cursa amb els nostres robots Sphero.